Lastik Ekipmanı alırken nelere dikkat edilmeli?
Otomobil üreticisinin önerdiği lastik ebadının dışına çıkmamak en doğrusudur; ancak özel amaçlarla olsada teknik kitapcıklara bağlı kalınarak lastik ebadı değiştirilebilir. Lastiğin kesit genişliğini arttırmak otomobilin viraj ve yol tutuş kabiliyetini olumlu etkileyebilir, ancak kesit genişliği arttıkça ıslak zeminde kızaklama (aquaplannig) riski de artar. Lastik serisi ve profili değiştirilirse, lastik çevresi de değişeceğinden kilometre saati yanlış gösterir.
Ayrıca otomobilin maksimum hızında ve yakıt tüketimde de değişiklikler gözlenebilir. Bunun yanında farklı ebattaki lastiklerin otomobilin ön düzen ayarını bozacağı unutulmamalıdır.
Uygun lastik nasıl seçilir? Kriterler nelerdir?
Kullanıcılar, otomobil ve lastik üreticilerinin önerileri doğrultusunda, yük endeksi ve hız sembolüne uygun lastikler seçmelidir. Aracta mükemmel yol tutuş sağlamak ve beklentilere cevap verebilmek için lastik üreticileri değişik ürün yelpazeleri geliştirirler.
Lastikleri ne zaman değiştirmeliyiz?
Lastikte tamir edilemeyecek bir hasar tespit edildiğinde, lastik araç üreticilerinin tavsiye ettiği donanım önerilerine uygun değilse, lastik yasal aşınma sınırındaysa, lastikte düzensiz aşınma meydan geldiyse, lastik eskime belirtileri gösteriyorsa ve lastikte güvenliği tehlikeye atacak türden kopmalar veya deformasyonlar meydana geldiyse lastik değiştirilmelidir.
Lastik bakımını ne zaman yapmalıyım?
Ayda bir kez lastiklerin hava basıncını kontrol ediniz ve özellikle de aracınızı yüksek hızda kullanmadan önce. Doğru basınç, güvenlik ve uzun ömür faktörüdür.
Bu kontrol, "lastikler soğukken" (yani araç en fazla 3 km gitmiş olmalıdır) yapılmalıdır. Stepne lastiği kontrol etmeyi unutmayınız ve araç üreticilerinin tavsiyelerine uyunuz. Basınç, lastiklerinizin uzun ömür ve güvenlik faktörüdür. Lastik soğukken kontrol edilmelidir(en az 2 saattir kullanılmayan veya düşük hızda 3 km'den daha az yol almış lastikler). Sıcakken yapılan kontrolde, tavsiye edilen basınca 4-5 PSI eklenmesi yerinde olacaktır.
Lastiklerin basıncı düzenli olarak, ayda en az bir kez (stepne lastik unutulmadan) veya her uzun yolculuktan önce kontrol edilmeli ve araç üreticisi tarafından tavsiye edilen hava basınç değerine göre gerekli ayarlamalar yapılmalıdır. Lastik hava basıncında nitrojen kullanımı, lastiklerinin basıncının sıklıkla kontrol edilmesi gereğini ortadan kaldırmaz.
Titreşimleri ortadan kaldırmak için balans gereklidir. Böylelikle, yalnızca lastiklerin değil, aynı zamanda süspansiyon, direksiyon aksamı ve rulmanların erken aşınması da engellenmiş olur.
Araç geometrisini kontrol ediniz. Araç dingillerinin birbirine paralelliği, ön düzen ve arka düzen ayarları kadar önemlidir.Böylelikle lastiklerinizin düzensiz aşınmasını engellemiş olursunuz. Kötü araç geometrisi, düzensiz aşınmaya sebep olur. Lastiklerinizin yerlerini değiştirmeyi unutmayınız.
Sürücüler için bozulan bir otomobil ya da patlayan bir lastik kâbus olabilir. 28 Ağustos 2016, Cumartesi
( HANKOOK LASTİK TANITIM GÜNLERİ )
Geleceği düşünün
Sürüş stilinizi bilin ve buna göre lastik alın. Yakaladığınız her fırsatta uzun sürüş maceralarına çıkmayı sever misiniz? Ne kadar fazla kilometre kat ederseniz, o kadar kısa sürede lastiklerinizi değiştirmeniz gerekir. Bu nedenle, uzun ömürlü olarak tasarlanmış lastiklerde ısrar ediniz.
Yağmurlu bir gün için plan
Hava koşulları lastiklerinizin performansını etkilemektedir. Yağmur yağarken lastiklerinizin hâlâ mümkün olduğunca güvenli olmasını beklersiniz. Islak zeminlerde daha kısa mesafede durabilen lastikler talep etmekte tereddüt etmeyiniz.
Hava durumu tahminlerini kontrol edin
Farklı mevsimler, yolda farklı ihtiyaçları beraberinde getirmektedir. Kış lastikleri bütün yol yüzey tiplerinde, 7 derecenin altında daha fazla güvenlik ve daha kısa frenleme mesafeleri sunmaktadır. Bu nedenle, yaşadığınız yerde, soğuk aylarda yağmur ve kar ön plana çıkıyorsa, kış lastikleri iyi bir seçenek olabilir.
Her yönden daha iyi performans elde etmeye çalışın
Bu günlerde, bir lastikten daha fazlasını bekleyebilirsiniz. Uzun ömürlülük, güvenlik ve yakıt tasarrufu temel teşkil etmektedir ve doğru lastiklerle bu üç etkenin bir aradaki en iyi dengesini elde edebilirsiniz. Günümüzde, daha iyi bir lastik 10 bin km'ye kadar daha uzun süre dayanabilmektedir. Bu da çoğumuz için yaklaşık olarak fazladan bir yıl daha sürüş demektir. Daha iyi bir lastik, ıslak zeminlerde 3 metre kadar daha kısa bir mesafede durabilmektedir. Bu ise bir yaya kaldırımının genişliğidir. Daha iyi bir lastik aynı zamanda, yakıt açısından aşırı derecede etkin olabilir, ömrü boyunca çok fazla yakıt tasarrufunda bulunmanızı sağlar.
Lastiklerinizin daha uzun süre dayanmasını sağlayın
Evet, bunu yapabilirsiniz! Bunun için gerekli olan biraz özen ve dikkattir. Kilometre ömrünün büyük bir kısmını, lastiklerinizin aşınma durumunu ve hava basınçlarını düzenli olarak kontrol ederek, gerektiğinde kayıp hava basıncını tamamlayarak ve lastiklerinizin yerlerini değiştirerek elde edin. Genel olarak, lastiklerin bir çifti diğerinden daha hızlı bir şekilde aşınacaktır. Lastiklerinizin yeri düzenli olarak değiştirildiğinde daha düzgün bir şekilde aşınırlar ve daha uzun süre dayanırlar. Böylelikle uzun vadede para tasarrufu yapmış olursunuz.
Hava basıncını sevmeyi öğrenin
Hava basıncı yetersiz olan lastiklerle lastiğin ani bir şekilde patlamasından, direksiyon hâkimiyetini kaybetmeye ve daha uzun frenleme mesafelerine kadar kaza riski altında olursunuz. Lastik hava basınçlarınızı düzenli olarak ve uzun yolculuklardan önce kontrol ediniz ve yedek lastiği unutmayınız! Emin değilseniz, yerel servis istasyonunuz veya lastik uzmanınız size yardımcı olabilir. Lastikleriniz için doğru hava basıncını bulmak için otomobilinizin kullanım kılavuzuna bakınız.
Gözlerinizi kullanın, aşınma için kontrol edin
Aşınmış olan lastikler tehlikelidir, suda kayma ve kızaklama riskini artırmakta; yol tutuş ve kontrolü azalmaktadır. Birçok lastik size yardımcı olması açısından lastik sırt deseni aşınma göstergesine sahiptir. Lastiğin birçok yerinde lastik boyunca ve çevresince lastik desen derinliğini düzenli olarak kontrol ediniz. Şüphe halinde, lastik uzmanınıza sorunuz.
Belirtileri değerlendirin
Aşınmış lastikler tehlikelidir ve yasal değildir. Aşınmanın dışında diğer yaşlanma belirtileri; çatlaklar, kesikler ve biçim bozukluklarını içerir, bunlar da lastiğinizin performansını tehlikeye atar ve lastiğin aniden patlama riskini artırırlar. Dıştan bakınca düzgün görünseler dahi, lastiklerinizi 10 yıldan uzun süre kullanmayınız.
Geçici onarım çantası taşıyınız
Hazırlıksız yakalanmanız durumunda kullanmak üzere el altında bir patlak onarım çantası bulundurunuz. Bir lastik uzmanına güvenli ve rahat bir hızla ulaşıncaya kadar, deliği doldurmak için lastik patlağına karşı bir sprey veya dolgu macunu kullanılabilir. Ancak, sadece bu ürünlere bel bağlamayınız, gerçek hasarın değerlendirilmesi için tekerleğin yerinden sökülmesi gerekmektedir.
Lastik uzmanına başvurun
Lastiklerinizin tamamını yılda bir kere eğitimli bir lastik uzmanına kontrol ettirmeniz iyi bir fikirdir. İster lastiğinizde bir delik, anormal düzensiz aşınma belirtileri olsun, isterse lastiklerinizi neredeyse havasız bir şekilde kullanmış olun, bir lastik uzmanı bir lastiğin güvenli bir şekilde onarılıp onarılamayacağını söyleyebilir.
Yeşile katkıda bulunun
Doğru lastiklerle çevreyi korumaya katkıda bulunun. Ortalama olarak, beş depodan birisi yuvarlanma direnci nedeniyle sadece lastikleriniz tarafından tüketilmektedir. Satın alma zamanı geldiğinde, enerji tasarrufu sağlayan modelleri tercih ediniz; bu sayede sadece çevre için bir şeyler yapıyor olmayacaksınız aynı zamanda yakıt maliyetleri üzerinden para tasarrufu yapacaksınız.
Tüm lastikler aynı mıdır?
Yeni lastikler seçerken, farklı markaların ne sunduğuna göz atın. Daha uzun süre dayanan ve fazladan güvenliğe ilaveten ortalamadan daha fazla yakıt tasarrufu sağlayan bir lastikleri tercih edin. Kaliteli bir lastik uzun bir süre dayanacaktır ve aslında daha fazla tasarruf yapmanızı sağlayacaktır.
Kendinizi ve cüzdanınızı koruyun
Lastiklerinizin üç düşmanı vardır; yol, geçen zaman ve bakım eksikliği.
Bunların tamamı lastiğinizin ömrünü olumsuz anlamda etkilemektedir. Lastikleriniz zaman içerisinde doğal olarak aşınmaktadır. Bununla ilgili bir şeyler yapmak elinizde! Sadece lastik hava basıncını ve aşınma seviyelerini düzenli bir şekilde kontrol etmeye devam etmeniz yeterli olacaktır. Çünkü doğru bir şekilde şişirilmiş ve bakımı yapılmış olan lastikler güvenliğinizi daha iyi koruyacak, daha uzun bir kilometre ömrü sağlayacak ve yakıt kullanımı üzerinden daha ekonomik olacaktır. Lastik bakımına gelince, lastik bakımı lastiklerinizin daha uzun süre dayanmasına, daha güvenli bir şekilde sürmenize ve para tasarrufu yapmanıza yardım edecektir.